طراحی و ساخت واسط انسان-کامپیوتر پوشیدنی مبتنی بر سیگتال الکتریکی چشم

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده مهندسی
  • نویسنده سیما سلطانی دهنوی
  • استاد راهنما امین مهنام
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

در جامعه بشری افراد زیادی از معلولیت های جسمی-حرکتی رنج می برند. گستره محدودیت ها و ناتوانی ها در میان افراد معلول متفاوت است. در گروهی از بیماری ها فرد کنترل ارادی حرکت اندام و قدرت تکلم خود را از دست می دهد، درحالی که به لحاظ هوشی و ادراکی سالم است. واسط های انسان-کامپیوتر به عنوان یک فناوری یاری رسان، راهی برای بیان منظور و برقراری ارتباط با محیط بیرون برای این افراد فراهم می آورد. در این تحقیق، یک واسط انسان-کامپیوتر پوشیدنی طراحی و ساخته شده است که امکان بیان منظور را از طریق حرکت چشم و پلک زدن فراهم می کند. واسط طراحی شده عینکی است که از طریق بورد الکترونیکی تعبیه شده روی دسته آن، سیگنال الکتریکی چشم را ثبت و به صورت بی سیم به کامپیوتر منتقل می کند. در بخش نرم افزاری واسط، اطلاعات به صورت زمان حقیقی دریافت و پردازش می گردد. برای تشخیص حرکت های جهشی چشم و پلک زدن از روش های مشتق گیری، آستانه گذاری تطبیقی و تطبیق الگو استفاده شده است. در سیستم نه حالت حرکتی مختلف برای ارتباط با محیط کاربری تعریف گردیده است. این محیط های کاربری شامل یک بازی ساده کامپیوتری و یک صفحه کلید مجازی به صورت حرفی-عددی یا تصویری است که فرد می تواند با حرکت چشم خود با آن ها ارتباط برقرار نماید. سیستم نهایی روی یک بورد مدار چاپی در اندازه cm 5/4 × cm 6/2، با پوشش سبز و به صورت دو رو پیاده سازی شده است. ولتاژ تغذیه بورد 3 ولت و توان مصرفی آن mw 123 می باشد که با به کار بردن قطعه های کم مصرف محقق گردیده است. برای ارزیابی عملکرد دستگاه، 1071 کاراکتر توسط شش فرد عادی تایپ شد و صحت عملکرد سیستم در تشخیص حالت های حرکتی چشم، 1/94% ارزیابی گردید. نرخ تایپ 45/4 کاراکتر در دقیقه محاسبه شد که در 15% نهایی آزمایش ها، با عادت کردن بیشتر افراد به کار با سیستم، به مقدار 22/7 کاراکتر در دقیقه بهبود یافت. امکان-پذیری استفاده از دستگاه برای افراد ناتوان جسمی-حرکتی با انجام بازی کامپیوتری تعریف شده در سیستم توسط چهار فرد فلج مغزی و چهار اندام اثبات گردید. متوسط درصد موفقیت افراد در انجام حرکت های چشم برای ارتباط با سیستم 7/58% محاسبه شد و در یکی از سوژه ها با سه بار تکرار بیشتر آزمایش درصد موفقیت به 3/83% رسید. این دستگاه به فرد ناتوان جسمی-حرکتی این امکان را می دهد که از طریق کامپیوتر و تنها با حرکت چشم با دیگران ارتباط برقرار کرده و منظور، خواسته ها یا داشته های ذهنی خود را با دیگران به اشتراک گذارد. با پیشبرد قسمت نرم افزاری کاربرد دستگاه می تواند برای کمک به ناتوانان حرکتی دیگر که با وجود امکان صحبت کردن، قادر به استفاده از دست های خود نیستند تعریف گردد. به گونه ای که از دستگاه برای یادگیری راحت تر، نوشتن بدون نیاز به کمک دیگران، کار با کامپیوتر و اینترنت استفاده کنند. در نگاهی وسیع تر، این دستگاه می تواند برای افراد عادی نیز به عنوان واسط دیگری برای ارتباط با کامپیوتر در کنار موس و صفحه کلید مورد استفاده قرار گیرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

توسعه و تست یک عینک واسط انسان با کامپیوتر مبتنی‌بر سیگنال الکتریکی چشم برای ناتوانان جسمی‌حرکتی

Objective: In the study, a novel wearable miniaturized human computer interface system was designed and implemented. It allowed disabled people, who are not able to move their limbs voluntarily and speech overtly, to express their intentions and feelings just by moving their eyes. Materials & Methods: The developed system that is installed on a pair of glasses, records the electrooculogram s...

متن کامل

طراحی و ساخت واسط انسان-کامپیوتر مبتنی بر سیگنال الکتریکی مغز

در جامعه بشری افراد زیادی از معلولیت¬های جسمی-حرکتی رنج می¬برند. گستره محدودیت¬ها و ناتوانی¬ها در میان افراد معلول متفاوت است. در گروهی از بیماری¬ها فرد کنترل ارادی حرکت اندام و قدرت تکلم خود را از دست میدهد، درحالی که به لحاظ هوشی و ادراکی سالم است. واسط¬های انسان-کامپیوتر به عنوان یک فناورییاری رسان، راهی برای بیان منظور و برقراری ارتباط با محیط بیرون برای این افراد فراهم می¬آورد. در این تحقی...

توسعه و تست یک عینک واسط انسان با کامپیوتر مبتنی بر سیگنال الکتریکی چشم برای ناتوانان جسمی حرکتی

هدف: هدف این تحقیق طراحی و ساخت و ارزیابی عملکرد یک واسط انسان با کامپیوتر پوشیدنی بوده است که امکان تایپ حروف با حرکات چشم را برای بیان منظور، در افراد ناتوان جسمی حرکتی و فاقد قدرت تکلم فراهم می آورد. روش بررسی: در این مطالعۀ کاربردی توسعه ای، عینکِ واسطی طراحی و ساخته شده است که سیگنال الکتریکی چشم را ثبت و به صورت بی سیم به کامپیوتر منتقل می کند. با پردازش زمان حقیقی اطلاعات، امکان ارتباط با...

متن کامل

طراحی واکسن مبتنی بر کامپیوتر: گزارش کوتاه

Background: Although the conventional vaccines have been instrumented in the incidence of many infectious diseases, the advances in genetic engineering and bioinformatics have provided the opportunity for developing improved and new vaccines.Methods: Reverse vaccinology was pioneered by a group of researchers investigating development of a vaccine against serogroup B Neisseria meningitidis. Rev...

متن کامل

طراحی، ساخت و ارزیابی یک ردیاب چشم جهت توانبخشی معلولان حرکتی در برقراری ارتباط با کامپیوتر

در این مقاله به ساخت یک ردیاب حرکات چشم با ویژگی‌های تصویـری، بی‌درنگ، ارزان و در عین حال کاربردی با نام                  Dias Eye Tracker اشـاره می‌شود. این سیستم برقراری ارتباط معلولان با رایانه را بهبود می‌بخشد. آنچه سیستم مذکور را نسبت به سایر ردیاب‌های تحقیقاتی و ارزان قیمت مخصوص چشم متمایز ساخته، دقت در تشخیص نقطة دید، تنوع بخشهای کاربردی نرم‌افزار و همچنین سخت‌افزارِ سبک و بی‌سیم آن با قا...

متن کامل

سیستم واسط مغز و کامپیوتر تلفیقی مبتنی بر سیگنال مغز و چشم

هدف اغلب سیستم های واسط مغز و کامپیوتر (bci)، کمک رسانی به معلولین حرکتی است. با توجه به اینکه اغلب معلولینی که بطور کامل فلج شده اند، همچنان قادر به کنترل چشم و مغز خود هستند، انتخاب سیگنال های الکتریکی چشم (eog) و مغز (eeg) برای کنترل این سیستم ها، آنها را برای اغلب معلولین کاربردی می کند. در این تحقیق یک سیستم bci تلفیقی مبتنی بر سیگنال های eog و eeg پیشنهاد شده است که سیگنال eeg به عنوان سو...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده مهندسی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023